Ангел Джамбазки Ангел Джамбазки

www.focus-news.net - Ангел Джамбазки: Конфликтът в Гърмен е едновременно битов и етнически мотивиран


2015-05-31 10:38 | коментара
Снимка: ВМРО

Евродепутатът и заместник-председател на ВМРО Ангел Джамбазки в интервю за Агенция „Фокус”

 

Фокус: Г-н Джамбазки, как ще коментирате липсата на авторитет към държавата, тъй като докато вицепремиерът Румяна Бъчварова свикваше кризисен щаб в Гърмен, в съседно село обраха свещеник?


Ангел Джамбазки: Тези събития са абсолютно показателни – първо, за отношението на тази общност, обитателите на циганската махала в кв. „Кремиковци” към държавата и държавността. Тези хора не уважават българската държава и нямат никакъв респект към нея. Те не уважават идеята за държавност изобщо. Гърмен, Марчево и кв. „Кремиковци” са слети, табелите са една до друга, не са населени места, между които да има разстояние. Цялата държава е в Гърмен – там са шефове на Пожарна, на държавните структури за строителен контрол, на РИОКОЗ. Виждате, че обитателите на циганската махала изобщо не се притесняват от това – нападат и ограбват свещеника. Днес гледах в други медии, че обясняваха, че това са малки и гладни деца. Само че доколкото прочетох от информацията, тези малки гладни деца са на по 15-16 години. При тях това е възраст за родителство. Абсолютно показателно е поведението на тези наши съграждани, макар че за тях думата „граждани” не е най-точната и уместната. Не уважават българската държава и държавност, не уважават българските закони. Още нещо показателно, пак ваши колеги от други медии обясняваха на дълго и широко как циганите в кв. „Кремиковци” били готови да преговарят. Държа да ги уведомя, че преговорите за създаване на българска държавност на Балканите приключиха 681 година. Тогава са сядали вождовете на прабългарските, славянските племена и са договаряли условия. Сега сме 2015 година и няма време за племенни преговори с вождове. Тези хора са български граждани и нямаме никакво намерение да преговаряме с някакви вождове все едно сме 681 година. Те трябва да разберат, че законите в Република България важат за тях, че кражбата е деяние, което е квалифицирано като престъпление, че построяването на незаконна постройка е административно нарушение и тя трябва да бъде премахната и платена съответната глоба. Това някой да направи дете на 11-12-годишно дете е престъпление по смисъла на Наказателния кодекс. Общо взето, нещо, което се вземе от някъде, трябва да бъде заплатено. Тези прости неща трябва да бъдат разбрани от нашите съграждани. 


Фокус: В тази връзка, до какво води липсата на наказания?


Ангел Джамбазки: Липсата на наказания води до усещането за безнаказаност, до усещането на част от циганската общност, че тя стои над закона и че тя може да прави каквото си иска и да раздава собствено правосъдие в тълпа от по 200-300 човека, въоръжени с лопати, колове, мотики и други подръчни подобни средства. Липсата на наказание води до разпад на държавността. Нещо друго стана много видно и то е, че когато държавата отстъпва, хората, които са потърпевши от битовата и етническа престъпност, са принудени да прибягнат до самоорганизация. Природата не търпи празни пространства и няма вакуум. Липсата на държавност ще доведе до саморазправи. Това нещо се нарича гражданска война. Моето убеждение е, че тя вече се води на територията на България. 


Фокус: В такъв случай , какви са ангажиментите ни като граждани за разрешаването на този проблем? 


Ангел Джамбазки: Ангажиментите ни като граждани са да принуждаваме тези, които сме избрали във властта да осъществяват държавната принуда - силите на Министерството на вътрешните работи и Министерството на правосъдието. Ако те не се справят, тогава вече гражданите имат абсолютно легитимното и справедливо, според мен, право да поемат собствената си защита в свои ръце. Ако държавата не вземе мерки, хората ще ги вземат. Ако това се случи, ще бъде гражданска война. Защо има Дирекция за национален строителен контрол, която преди четири години е издала предписание, констатирала е, че всички тези постройки са незаконни и те не са премахнати? Отговорът е много прост – местната власт се е възползвала от гласовете на тези хора по време на изборите. Това дава чувството за безнаказаност на обитателите на циганските махали да правят каквото си поискат. 


Фокус: Очевидно проблемът с гетата не е само български, примери има и в САЩ. Как държавата не трябва да абдикира?


Ангел Джамбазки: Виждате как реагира американската полиция на подобни прояви. Мобилизира всичките си въоръжени сили, използва водни оръдия, жандармерия, използва огнестрелни оръдия. Там, когато се вдигне на бунт една или друга общност, започне да проявява неуважение към държавността, започне да проявява вандалски действия, да руши публична и частна собственост, виждате какво се случва. Мобилизира се националната гвардия, силите на държавата и смазват бунта. Не отиват да преговарят с тях, не си правят племенни събрания все едно заседават с индианските вождове от преди 250-300 години. Просто държавата се намесва в лицето на нейните въоръжени сили и резултатът е известен. Да, има и загинали, но да сте чули някой, че упреква американската държавност, че пази законността си с цената на риска от загуба на човешки животи?


Фокус: Защо футболните агитки се явяват като основна движеща се сила в основните конфликти, които са в Катуница и Гърмен например? Превръщат ли се тези агитки в новото хайдутство?


Ангел Джамбазки: Защото на мястото, на което се появяват футболни агитки, клубове на мотористи, просто гневни млади хора, трябваше да бъде държавата и полицията. Там, където я няма жандармерията, се появяват хора, чието чувство за справедливост е накърнено. Да, по някаква ирония на съдбата може да се направи такъв извод – когато няма държава се появява самоорганизиралият се народ. Преди време са били хайдутски движения и сили за самоотбрана. В момента, вие виждате, че младите хора имат изострено чувство за справедливост и понякога техните действия са по-крайни, но те са предизвикани от липсата на държавност. Нямаше да има футболни агитки в Катуница, ако не се беше случила Катуница. Ако престъпниците, осъждани многократно за криминални проявления, осъждан за криминални прояви Кирил Рашков, който част от журналистите титулуват абсолютно перверзно и извратено с титлата „цар”, което е обида за тази институция. Този човек не може да бъде цар на нищо, а само племенен вожд, но цар не може да бъде в никакъв случай, няма как да се случи това, с оглед характера и културната идентичност на общността, която той представлява. Там царство няма, друг е социалният строеж. Ако този човек беше на мястото, на което трябва да бъде, а именно място за изтърпяване наказание лишаване от свобода, ако многократно криминалнопроявяваните, осъждани негови роднини бяха там, където им е мястото, нямаше да има Катуница и нямаше да има нужда от футболни агитки, нито от самоорганизация. Вие виждате, че години наред, властта покровителства този човек, възползвала се от неговите криминални деяния, затваряла си очите за неговия начин на живот и по този начин напрежението ескалира, по този начин ескалира напрежението в кв. „Кремиковци” над село Марчево, община Гърмен. Искам да направя една бележка, която повечето ваши колеги, казвам го откровено, са напълно неграмотни да направят и разберат. Хората, които протестират срещу беззаконието в кв. „Кремиковци” не са само българи-християни, но никой не обръща внимание на това. Както е известно, община Гърмен е с преобладаващо мюсюлманско население, а жителите на Гърмен, Балдево и до известна степен на Марчево, са християни преимуществено. Там има голяма мюсюлманска общност, българи-мюсюлмани. Нещо повече, жителите на Горно Дряново, на Дъбница, са българи-мюсюлмани и те също протестират срещу циганското своеволие и беззаконие. Тук не става дума за религиозен конфликт, защото виждате, че българи и мюсюлмани са рамо до рамо и казват: „Омръзна ни, прекратете вече тази история”, „Спазете най-сетне закона”, „Озаптете тези безкрайни кражби и унищожаване на нашата продукция”. Те това работят, каквото изкарат от земята, това ще ядат. Идват обитателите на кв. „Кремиковци”, които не са посадили един стрък от нищо, обират труда им, унищожават реколтата им и ги оставят гладни. Може ли да се търпи това лицемерие и политическо покровителство над битовата етническа циганска престъпност. Давам ви още едно населено място, където ще избухнат същите събития – това е село Градец, Котленския балкан. Там живеят около 100 българи и повече от 5000 цигани, известни като градежките цигани. В момента случващото се там е – българите се опитват да работят земята, да изкарват пари, от които пари плащат данъци, осигуровки и социални помощи на обитателите на циганската махала. Какво правят циганите в Градец – заели са се с това да ровят земята, да вадят камъни и да ги продават незаконно за строежите по морето. Влизат в нивите и градините на хората и там, където те си обработват земята, унищожават варварски цялата култура, вадят камъните, продават ги и всички те се водят безработни и са на социални помощи и на социални придобивки. Те унищожават земята, която хората обработват, а тази земя се обработва с европейски пари. Тези хора, освен, че ще останат гладни, ще трябва да връщат пари по оперативните програми. Вижте как циганското население в Градец унищожава възможността на българските граждани да влагат европейски пари в българското земеделие – това е безумие. Там, рано или късно, ще избухне същият конфликт, ще има жертви и пак всички журналисти ще тичат натам и ще започнат да разсъждават и да умуват какво не е наред. А всичко е просто – държавата има политически толерирана етническа битова циганска престъпност. 


Фокус: В такъв случай, на какво се дължи този проблем – етнически ли е или битов?


Ангел Джамбазки : И двете. Говорим за битова престъпност, която е етнически мотивирана. Обитателите на циганските махали казват: „Ние трябва да ядем и понеже не смятаме да работим, ще крадем и вие българите сте длъжни да търпите кражбите ни”. Това казват те. Казват: „Дайте ни пари,защото сме цигани”. Тук има една шепа лицемери и мерзавци от разни комитети, които ги защитават и представляват. Има една шепа мерзавци, които, работейки в защита на незаконните цигански постройки, ги бранят. Такъв беше случаят със „Захарна фабрика” и много други. Където трябва да бъдат съборени незаконни цигански къщи, се появяват тези лицемери и мерзавци, пускат жалби до европейски институции, препятстват всички събития. Понеже българската администрация е изключително мекушава, страхлива и непоследователна по отношение, от една страна на етническата битова престъпност, а от друга – винаги се спича, когато чуе за ЕК и ЕС, не извършва законните действия. По този начин не се премахват тези цигански постройки. Конфликтът е едновременно битов и едновременно с това етнически мотивиран. 


Фокус: Вие, като евродепутат ще отидете ли в Гърмен? Имате ли такова намерение?


Ангел Джамбазки: Аз съм ходил много пъти там. Познавам изцяло случая и събитията, много пъти сме писали. Причината да не бъдем там тези няколко дни е да не даваме повод да се твърди, че се възползваме от конфликта, че яхаме политически вълната, че провокираме нещо. Бил съм там и пак ще бъда. Мога да ви покажа и да ви срещна с много хора от Гърмен, които са от нашата организация, българи-християни и българи-мюсюлмани, които са наши съмишленици. Единствената причина да не бъдем там в момента е да не даваме повод лицемери и мерзавци да твърдят, че опитваме да яхнем политически конфликта и по този начин да дадем повод за нова защита на циганското беззаконие. Нашата поява там ще бъде тълкувана като едва ли не възползване и от друга страна веднага защитниците на циганските беззакония в квартала ще кажат: „Ето ги тези лошите идват тук да провокират”. Това е причината да не сме там. В момента, в който държавата изчезне от там, ние пак ще бъдем там, където сме били – и в Балдево, и в Гърмен, и в Марчево, и в Дъбница. Там, където тези селища на журналистите не са известни. Те до вчера не знаеха, че има такива населени места, не можеха да ги покажат на картата, а ние ги знаем, това е моят избирателен район. Аз от там съм избиран два пъти - и като европейски представител, и като български народен представител. Ситуацията ми е изключително добре позната. Познавам проблемите с тази циганска престъпност и на жителите на община Хаджи Димово, и на община Гоце Делчев. Познавам проблемите в Петрич, които са същите. Горе-долу детайлно мога да разкажа за всяко едно населено място какви са проблемите с етническата битова циганска престъпност. Непрекъснато информираме българската държава и непрекъснато, от една година поставям пред ЕК и това. Ще продължавам да правя това в качеството, в което съм избран в момента - да уведомявам непрекъснато ЕК за това, че импотентната българска държавна власт в момента дискриминира една голяма част от българските граждани, давайки предимство на тези от цигански произход за сметка на останалите. 
Люба АЛЕКСИЕВА